Barok müziğin başarılı toplulukları İstanbul Barok ve La Cetra D'Orfeo, 30 Kasım'da CRR Konser Salonu'nda sahne alıyor.
İstanbul Barok ve La Cetra D'Orfeo, barok dünyanın genişliği içindeki barok müzikleri ve danslarını kucaklıyor. Barok dönemin üslup modası çok zengin olmakla beraber ülkelere/uluslara göre farklılıklar gösterir. Program, bu zengin çeşitliliği yansıtmak üzere kurgulandı.
Sanatın tarihi sürecinde barok çağ gibi, döneminin tüm ülkelerinde, aşk ve neşe arayışlarıyla dolu düşüncelerin hükmettiği ve ölümün düşünülmek istenmediği bir dönem görülmedi. Sanatın bütün dallarında olmak üzere, mimari, plastik sanatlar, müzik, giyim, makyaj hatta bahçeye ve mutfağa kadar giren bu şatafatlı ve aşırı süslü yaşam biçiminin etkilediği uzun bir moda dönemini insanlık bir daha yaşamadı.
Bunlar Fransız krallarının yaşadığı Versay'da olduğu gibi diğer Avrupa kral ve elektörlerinin sarayları, Rus Çarlığı, Venedik Doçları ve Osmanlı İmparatorluğu sultanlarının Topkapı Sarayı ortamındaki benzer yaşamların sürdürüldüğü, savaşların ve yoksulluğun uzak tutulduğu saraylar, şatolar, konaklar ve yalılardır.
Buralara saray müzisyenleri başka bir ülkeden de gelebiliyordu. Haremin içinde bu daha da doğal ve renkli olmalıdır. Farklı coğrafyalardan getirtilen cariyelerin, barok müzik ve dans iletişimi sağladıkları minyatürlerden kolaylıkla algılanıyor.
Barok dönemde müziklerin pek çoğunda konular olsun, dans ritmi olsun çalgıların seçimi olsun; müzikle çaldığında dinleyiciler çeşitli ülkeleri dolaşır gibi etkilenilirdi. (Polonez, “gigue”, semaî, osmin, sultan, allemande, sicilienne vb...)
Program oluşturulurken, İtalya, İspanya, Fransa ve Osmanlı gibi dönemin önde gelen ülkelerinin özgün müzik ve danslarının kökeni sayılabilecek müziklere yer verildi. Ayrıca tüm otantik çalgılarla beraber Osmanlı kemanı ve Sinekeman (viola d’amore) gibi bazı özgün çalgılar ile izleyiciye özgün barok ses tınılarını sunmak amaçlandı.
Özel olarak yaptırılmış dönem kostümlerinin yanı sıra danslar için dönemin tablo ve resimlerinden yapılandırılan vücut dili ve adımlar müziğin ritmiyle yönlendirilmiş olup performansımızın özgünlüğüdür.
Topluluklar: İstanbul Barok, La Cetra D’Orfeo
Sanat yönetmenleri: Michel Keustermans, Leyla Pınar Tansever
Koreografi ve Kostümler: Lieven Baert
Işık tasarımı: Ali Pınar
La Cetra D’Orfeo
Michel Keustermans, Müzik yönetimi ve blokflütler
Laura Pok, Blokflüt ve viyola da Gamba
Brian Fenney, Viyola da Gamba
Hannelore Devaere, Arp
Philippe Malfeyt, Teorba, Barok gitar ve ud
İstanbul Barok
Leyla Pınar Tansever, Klavsen
Kaan Buldular, Kontratenor
Alise Juska, Barok keman ve viyola d’amore
İmge Tilif, Barok keman
Bülent Küçük, Barok viyola
Amedeo Grazia, Barok viyola
Ceren Akçalı, Kontrabas
Nermin Kaygusuz, Kemençe
Tolga Ünaldı, Ney, fujara ve vurmalı çalgılar
Program
İtalya
Anonim 14.yy – Saltarello
Dimitri Kantemiroğlu (Dimitrie Cantemir 1673-1723) – Buselik 263
Dario Castello (1590-1658) – Sonata Quarta
Fransa
Josquin Desprez (1450/55-1521) & Tielmann Susato (1510/15-1570) – Pavane “Mille Regretz”
François Couperin (1668-1733) – Les Nations süitinden La Françoise ve L’Imperiale
Marin Marais (1656-1728) – Un Gout Etranger süitinden Tatar Marşı
İngiltere
Thomas Simpson (1582-?1628) – Almande – Volte – Courante
Anthony Holborne (1545-1602) – Gaillarde – The Honie Suckle – The Night Watch
Henry Purcell (1659-1695) – Rondeau Hornpipe
Henry Purcell – If Love’s Sarabande
İspanya
Diego Ortiz (1510-1570) – Ricercar
Diego Ortiz – Ricercar
Lucas Luis de Ribayas (1626-?) Marionas – Espagnoletas – Xacaras
Anonim – La Folia
Belçika
Philippo van Wichel (1614-1675) – Ciacogna
Latin Amerika
Anonim derleyen Martinez Compañon (1737-1797) – Tonada
Anonim derleyen Martinez Compañon – Cachua al nascimiento
Anonim (c. 1490) derleyen Rodrigo Martinez
Türkiye
Ali Ufkî (Wojciech Bobowski 1610-1675) – Der Makâm-ı Mezbur "Ey Olur Melül ü Garib"
Hafız Post (1630-1694) – Peşrev, "Der Makâm-ı Sipihr Uşûleş Fer'i Muhammes"
İtalya
Claudio Monteverdi (1567-1643) – La Mia Turca
Fransa
Jean-Baptiste de Lully (1632-1687) – Türklerin Seremonisi için Marş
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) – Danse Les Indes Galantes - Le Turc généreux
André Campra (1660-1744) – Bostancı Marşı L'Europe galante
- 7 yaşından küçük çocuklar etkinliğe alınmamaktadır. 7 yaş ve üzeri bilete tabidir.
- Konser başladıktan sonra salona izleyici alınmayacaktır.