Pera Müzesi, Suna ve İnan Kıraç Vakfı koleksiyonlarından ilham alan “Yeni Sesler” başlıklı müzik projesini sunuyor.
Müze koleksiyonlarını farklı ifade olanakları sunan mecralarla yeniden keşfetmeyi amaçlayan projede, çeşitli müzik türlerinde çalışmalar yapan besteci, müzisyen veya sanatçılar “Oryantalist Resim”, “Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri” ve “Kütahya Çini ve Seramikleri” koleksiyonlarından esinlenen üretimler yapıyor. Proje kapsamında Şirin Pancaroğlu ve Bora Uymaz, Burak Özdemir & Musica Sequenza, Mehmet Yaranona ve Koray Erkan, Alican Çamcı ile Meriç Artaç’ın besteleri Ekim 2018 – Mayıs 2019 sezonunda bir dizi performans ve ses enstalasyonu aracılığıyla sunuluyor. Projenin son konseri Meriç Artaç’ın Rudan'ın Kahve Molası konseri ile gerçekleşiyor.
“Hepimizin bir kahve molasına ihtiyacı var.”
Rudan'ın Kahve Molası başlıklı beste, hemen hepimizin hayatında kendine bir yer edinmiş olan kahvenin, çekirdekten fincana serüveninden ilham alıyor ve izleyicileri kahve molasındaki ana karakteri Rudan’ın zihnine davet ediyor. İç sesini duymakta zorlanan kafası karışık Rudan’ın kahve molasını nasıl bir ritüele dönüştürdüğüne şahit olacağımız konser boyunca Hazerfen Ensemble akustik, Meriç Artaç ise elektronik performansları ile kurgusal karakter Rudan’a eşlik ediyor. Pera Müzesi’nin Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyon Sergisi Kahve Molası’ndan esinlenen Artaç, bestenin merkezine kahve hazırlığı ve servisinde kullanılan kahve çekirdekleri, kahve değirmeni, su ısıtıcı ve kahve fincanı gibi araçların seslerini yerleştiriyor. Parça, bu hazırlık esnasında Rudan’ın radyosundan duyulan seslerle farklı bir boyut kazanıyor.
Müzisyenler
Hezarfen Ensemble
Özan Ulucan, keman
Ulrich Mertin, viyola
Gökhan Bağcı, çello
Meriç Artaç, elektronikler
Meriç Artaç 1990 İstanbul doğumlu. Müzik eğitimine İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı Piyano bölümünde başladı. Mezuniyetinin ardından Codarts Rotterdam’da kompozisyon okudu, 2015 yılında aynı okulun master programından onur derecesiyle mezun oldu. 2019-2020 süresince turnede olacak olan Madam Koo operasının prömiyeri Kasım 2018’de Diamantfabriek ve AKOM Ensemble ile Amsterdam’da gerçekleşti. Kayra adlı operası ise Mart 2019’da Callejón del Ruido Festivali’nde University of Guanajuato Symphonic Orchestra (OSUG) ile Meksika prömiyerini yaptı.
Artaç tiyatro ve opera projeleri için beste yapmaya odaklanıyor. Disiplinler arası parçalara olan ilgisi, Artaç’ı dans, tiyatro ve film alanlarıyla da iş birlikleri yapmaya teşvik etti. Hem akustik hem de elektronik besteleri, yarattığı hikâye ve karakterlerin müzikal temsilleri. Geniş bir karakter, manzara, resim ve duygu çeşitliliği ile özgün bir anlatı benimsiyor, bestelerinde gündelik hayatta gözden kaçan nesne ve durumlar gündeme geliyor.
Meriç Artaç, Haziran 2016’dan bu yana AKOM Ensemble’ın sanat direktörlüğünü üstleniyor. Eylül 2018’den bu yana ise Amsterdam Konservatuarı’nda kompozisyon bölümünde ders veriyor, aynı zamanda Rotterdam Konservatuarı kompozisyon bölümünün koordinatörlüğünü yürütüyor. Şu an ise Ağustos ayında Grachten Festivali’nde prömiyeri yapılacak olan operasının üzerinde çalışıyor.
“Rudan’ın Kahve Molası” başlıklı performans Pera Café’de gerçekleştirilecektir.