Çağdaş Türk sanatının genç kuşak isimlerinden Yahya Bağcı “Through the Looking Glass” isimli sergisi ile 2-31 Mart 2011 tarihleri arasında Mac Art Gallery’de izleyici ile buluşuyor..
70’ler avantür sinemasından klasik bir final sahnesi; esas adam rakibiyle zorlu bir kovalamaca sahnesi sonunda aynalarla donatılmış bir odaya girer, düşmanın suretleri her yerdedir, kahramanımız bu görüntülerden yalnızca birinin "gerçek", diğerlerinin onun-gerçeğin-birer sureti olduğunun bilincindedir ve gerçek olanı arar. Bu iki görüntü-suretler ve gerçek -farklı düzlemlerde aynı iki görüntüdür zaten, ama kahramanımız bunu bilmez, daha doğrusu önemsemez...
Hipergerçek evrende bu sahnenin birebir karşılığı matrix de vardır, ama kahramanımız Neo, 70 lerin aynalar karşısında gerçeği arayan saf kahramanı değildir artık, karşısındaki rakibi -Ajan Smith-sadece bir gerçekliğin sureti konumunda değil, artık gerçekliğin yerini çoktan almış, sonsuz sayıda,"hipergerçeklik" olarak karşımıza çıkar..
Sanatçının çalışmalarındaki tavır, "hipergerçekçekçi" bir tavır değil; içinde bulunduğumuz dijital çoğaltma, multimedia, internet, sanal gerçeklik, klonlama ve iletişim teknolojilerinin bizi her yardan sardığı, gerçeğin yerini sanal dünyanın aldığı günümüzdeki durumun vurgulanmasıdır..
Sanatçıya göre "Dik cepheden" bir bakışın nümerik görüntüler vasıtasıyla örtük bir biçimde engellendiği imgelemimiz artık Walter Benjamin`in "aura" kavramıyla dile getirdiği durumundan çok daha karmaşık bir hale gelmiştir...
İşte tam bu noktada, "bakar kör" durumumuzda, belleğin imge bombardımanı tarafından hiç bu kadar sarsılmadığı bu karamsar anda, bir tersyüz oluş, çıkış yolu olabilir mi? sanatçının çalışmalarının yol haritasını belirleyen ve onu dik cepheden bakışın alternatifi olabilecek ve onu yeni olanakların arayışına yönlendiren de bu sorudur...
Lacancı Pskanalitik okuma, olanaklı yöntemler arasında Bağcı’nın çalışmalarının yörüngesini oluşturmaktadır...Aynı psikanalitik yöntem sadece günümüz "hipergerçek" dünyasının örtük ve muallak yönlerini yapısöküme uğratmak için değil, aynı zamanda sanat tarihine uygulanarak gözden kaçmış ve önemsenmemiş noktalarını imlemek için kullanılabilir...Sanatçı çalışmalarını bu kaygılarla gerçekleştirmektedir.
Sergi Pazar hariç hergün 10:00-19:00 arasında görülebilir.