Pera Film sezonu “Bellek Üzerine ya da Nasıl Çiftdüşünebilirim?” adlı programla kapatıyor. Çiftdüşün: Çiftgörü sergisi kapsamında sunulan bu film ve video programı bellek kavramını ve belleğin imgeyle metin arasında kurduğu ilişkiyi araştırıyor. Yan yana getirilmiş imge ve metinler yeniden üretmenin ya da anımsamanın gücünü ya da sürecini ortaya koyuyor. Kuveyt’te Filistinli bir ailenin çocuğu olarak doğan ve Fransa-ABD arasında büyüyen sanatçı/yönetmen Basma Alsharif’in kısa deneysel filmi The Story of Milk and Honey (Sütle Balın Hikâyesi), gerçekle kurguyu incelikli bir biçimde örüyor ve bir yenilgi hikâyesinden çok katmanlı bir yolculuğa dönüşerek nasıl bilgi topladığımızı, gerçekleri nasıl algıladığımızı ve kendi arzularımıza hizmet edecek şekilde tarihi yeniden nasıl yarattığımızı araştırıyor. Yönetmen Louis Henderson’un çalışmaları sömürgecilik, teknoloji, kapitalizm ve tarih arasındaki bağları inceliyor; The Sea is History de (Deniz Tarihtir) Derek Walcott’un şiirinin serbest uyarlaması. 1975’ten bu yana çeşitli filmler ve videolar çeken ve aynı zamanda ayrıca New York tiyatro kumpanyası The Wooster Group için enstelasyonlar yapan Ken Kobland’ın Shanghaied Text (Şanghaylanmış Metin) adlı filmi 20. Yüzyılın uygarlık ve ilerleme fikirlerini konu alıyor. Chris Marker’ın başyapıtı Sans Soleil (Güneşsiz), bir arkadaşından gelen mektupları okuyan ve bunlar hakkında yorumlar yapan bir kadın üzerine kurulu; bu arkadaş da dünyayı gezen ve özellikle “iki uç varoluş kutbu” olarak nitelendirdiği Japonya ve Afrika’ya (burada her ne kadar tarihsel bir rol oynamış olsalar da kıtanın en fakir ve en unutulmuş ülkelerinden olan Guinea Bissau ve Cape Verde Adaları tarafından temsil ediliyor) tutkun olan serbest bir kameraman. Ozan Adam’ın filmi For the Blind (Körler/Jaluziler İçin) komedi, kült, animasyon ya da yeniden yapım olmayan, uzun metrajlı, uluslararası ödüllü ilk Türk bilimkurgu filmi. “Üretilmiş bellek,” “anı yaratımı” ve “paralel evrenler” gibi konuları ele alıyor. “Bellek Üzerine ya da Nasıl Çiftdüşünebilirim?” imge, metin ve bellek arasındaki ilişkiyi derinlemesine inceliyor.
#Çiftdüşün
Yönetmen: Ken Kobland
ABD; 1996, 19’47’’; renkli
İngilizce; Türkçe altyazılı
Kendini “çalıntı imgeler”den yapılmış bir “kolaj” olarak tanımlayan Shanghaied Text, aralarında güçlü bir barajın görüntülerinin de bulunduğu sessiz Montana manzaralarıyla başlıyor. Baraj yıkılınca kendinizi bilinmeyen yerlere “şanghaylanmış” buluyorsunuz, buralarda Kobland tarihsel, lirik, cinsel ve siyasal referansların kışkırtıcı bir karışımıyla karşınıza dikiliyor. Vertov, Dovienko ve Buñuel’in filmlerinden alıntılar ve parçaların yanı sıra, Paris’in kurtuluşuna ait toplumsal protesto görüntülerini kullanan bu çalışma, Turandot’nun final korosuyla operavari bir sona ulaşıyor. Shanghaied Text kayda değer, yoğun ve sarsıcı bir yapıt; izleyiciyi siyasal ve kültürel mirasımız hakkında, teknolojinin geleceğimizdeki rolü ve yeri hakkında düşünmeye yöneltiyor.