“Aşiyan yuva demek, kuş yuvası….”
“Şimdi….Özgür değiliz ama emniyetteyiz...”
“En iyisi burada olmak, Aşiyan’da…”
Geçmişten, günümüzden, anılardan, umuttan, umutsuzluklardan, yaşanmışlıklar ve tükenmişliklerden, acı ve endişeyle yoğrulmuş, kimi zaman hüzünlü, kimi zaman keyifli zamanımıza ayak uydurmuş bir oyun Aşiyan.
Oyunu izlemeye başlamadan önce, hemen herkesin bilebileceği nostaljik şarkıları dinliyorsunuz, yerinize otururken. Şarkılara eşlik ederken, çarpıcı dekor tasarımına takılıyorsunuz. Barış Dinçel'in kendine has uslubuyla “işte Barış Dinçel” dekoru diyorsunuz. Sahnedeki her obje oyuna ve oyuncuya uyarlanmış gibi. Daha farklı düşünülemezdi, farklı olsaydı bu kadar etkili olur muydu? Sanmıyorum. Kasvetli, küçük ama sıcak bir ortama sığdırılmış koca bir dünya.
Aşiyan, evinin önünde bomba patlayan bir kadının, kendini 9 ay boyunca evine kapatması üzerine kurgulanmış bir oyun.
Cem Emüler'in yönetmenliğinde ışık düzeninin Mahmut Özdemir'e ait olduğu oyunda, ışık ve ses efektleri birbiriyle oldukça doğal örgülenmiş, bombalar yanınızda patlıyormuş gibi.
Başak Özdemir'in kostüm tasarımı da renkleriyle, çeşitlilikleriyle; dekor ve oyuncuyla tam bir uyum içinde.
Nostaljik şarkılar ve patlayan bombalar eşliğinde karakteri canlandıran Bihter Dinçel, bir keyifli bir gergin. Geçmişin özlem ve burukluğunu; geleceğin endişe ve umutsuzluğunda yaşıyor.
Geçmişin özlemiyle eskide kalırken, endişe ve acılarla yeniyi inşa etmek için karar vermeye ve korkularla yüzleşmeye çalışıyor.
Bihter Dinçel'i izlerken, siz de kendi Aşiyan'ınızı arıyor olabilirsiniz. Ya da oyun çıkışında oraya gidebilirsiniz. Şarkılar gibi, konular ve yaşananlar da size tanıdık gelebilir, özellikle ülkemizde son yaşanan olaylardan sonra oldukça tanıdık. Dolayısıyla, “Bu hikayede senin de en az bir parçan, bir anın var.”
Oyun süresince Bihter Dinçel, performansını düşürmeden etkileyici bir şekilde sahnede kalıyor. Akıcı, duygu yüklü ve içtenlikli bir oyun sergiliyor.
Evinin önünde patlayan bombadan sonra yaşadığı travmayı atlatamayıp, 9 ay boyunca evden dışarı çıkamayan kadın emniyette olma ve özgürlük ikilemlerini karnındaki bebeğiyle birlikte yaşıyor. Belki de bebeği; karnında, kendi Aşiyan'ında daha güvenli ve hep orada kalmalı.
Oyunu izleyince, siz de kendinizden kırıntılar bulacaksınız.
Ezop Sahne; Gizem Ertürk ve Hande Selen Canar'ın Beşiktaş'a kazandırdığı yeni bir cep sahnesi. Ufak ama kullanışlı seyirci salonuna sahip. Fakat; en ön sıra ve arkasındaki ikinci sırada basamak farkı olmadığından ikinci sıradakilerin oyunları izlemesi biraz güç olabiliyor.
AŞİYAN - Yazan ve oynayan: Bihter Dinçel, Yönetmen: Cem Emüler, Dekor tasarımı: Barış Dinçel, Kostüm tasarımı: Başak Özdoğan, Işık tasarımı: Mahmut Özdemir, Dış sesler: Boncuk Yılmaz, Güven Kıraç.
Deniz Yağmur
Ekim 2016